Brief SKVV over fietsparkeren in de NS-concessie

  • Soort:Beleidsdocumenten
  • Auteur:J.N. Baljeu, voorzitter SkVV
  • Uitgever:SKVV
  • Datum:25-02-2014

In deze brief sluit de belangenorganisatie van de stedelijke regio's SKVV zich aan bij het pleidooi van de VNG om de aanpak van het fietsparkeren bij stations beter te regelen.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Geachte mevrouw Mansveld,
    Op 6 februari 2014 ontving u een brief van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de aanpak van het fietsparkeren bij treinstations. Deze brief is gebaseerd op het advies van het Fietsberaad. Wij laten u in deze brief weten achter de VNG-boodschap te staan.
    We onderschrijven dat de toename van het fietsgebruik naar stations een positieve ontwikkeling is voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid van gemeenten en voor de volksgezondheid. Echter, de toename zorgt ook voor een aantal knelpunten (kwaliteit openbare ruimte, bereikbaarheid stations, leegstand fietsenstallingen, ontevredenheid van fietsers). Deze knelpunten komen voor een groot gedeelte op de rekening van gemeenten, terwijl ook het rijk (ProRail) en NS een belang hebben. Het ontbreekt op dit moment aan een evenredige verdeling van de kosten voor het fietsparkeren rondom treinstations. NS zou een jaarlijkse nader te bepalen financiële bijdrage moeten leveren aan de kosten voor de fietsenstallingen bij stations.
    Citaat uit de VNG-brief: “Het Fietsberaad pleit er voor dat de gemeenten de regierol krijgen. Onze leden hebben aangegeven dat zij bereid zijn deze regierol op te pakken, maar onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat éérst expliciet is geregeld en vastgelegd dat rijk (ProRail), NS en gemeenten gelijkelijk bijdragen aan de kosten van fietsparkeren bij stations.” Ditzelfde principe kan ook worden toegepast bij regionale spoorvervoerders en concessieverleners op het regionale spoor.
    Wij verzoeken u het advies van het Fietsberaad over te nemen in de nieuwe vervoerconcessie voor NS en - voor zover nodig - in de beheersconcessie voor ProRail. Tevens vragen wij u dit onderwerp in het eerstkomende Bestuurlijk Koepeloverleg te agenderen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Brief SKVV over fietsparkeren in de NS-concessie

Scroll naar boven