Onlangs hebben wij een schriftelijk advies ontvangen van het Fietsberaad over de aanpak van het fietsparkeren br1- treinstations. Bijgevoegd doen wij u dit advies toekomen. Het Fietsberaad constateert dat het fietsgebruik naar stations de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Dit is op zich een positieve ontwikkeling voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van gemeenten en voor de volksgezondheid.
Tegelijkertijd constateert het Fietsberaad een aantal knelpunten als gevolg van de forse toename van het fietsgebruik naar stations:
- de kwaliteit van de openbare ruimte rond stations en de bereikbaarheid van stations worden aangetast;
- inpandige (NS-)fietsenstallingen worden niet optimaal benut;
- ontevredenheid van fietsers over de kwaliteit van de fietsenstallingen;
- vertraging in realisering van extra fietsenstallingen;
- de kosten voor gemeenten nemen onevenredig toe ten opzichte van andere betrokken partijen.
Kostenverdeling
Het advies van het Fietsþeraad, dat in onze bestuurlíjke adviescommissie besproken is, heeft veel steun van onze gemeentebestuurders gekregen. Met het Fietsberaad zijn wij van mening dat er op dit moment geen sprake is van een evenredige verdeling van de financiêle lasten voor het fietsparkeren bij stations. Wij verbazen ons erover dat de NS op dit moment slechts een fractie van de feitelijke kosten voor zijn rekening neemt, terwijlde fietsenstallingen toch in eerste instantie voor de
klanten van NS bedoeld zijn. Elk ander bedrijf in Nederland is verplicht de nodige voorzieningen te treffen voor haar klanten. Alleen voor de NS hjkt hierop tot op heden een uitzondering te worden gemaakt.
Wij steunen het voorstel van het Fietsberaad om de kosten van het fietsparkeren bij stations gelijkelijk te verdelen over de drie meest belanghebbende partijen, te weten rijk (ProRail), NS én gemeenten. Het lijkt ons een goed idee om in de nieuwe vervoersconcessie voor NS op te nemen dat NS een nader te bepalen jaarlijkse financiële bijdrage moet leveren aan de kosten van de fietsenstallingen bij
stations. Deze bijdrage zou via een fondsconstructie aan gemeenten met een of meerdere stations beschikbaar moeten worden gesteld.
Regierol
Het Fietsberaad constateert dat de samenwerking tussen gemeenten, NS en ProRail bij de aanpak van de problematiek rondom de fietsenstallingen bij stations niet altijd naar wens verloopt. Het Fietsberaad pleit er daarom voor dat de gemeenten hier de regierol krijgen. Onze leden hebben aangegeven dat zij bereid zijn deze regierol op te pakken, maar onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat éérst expliciet is geregeld en vastgelegd dat rijk (ProRail), NS en gemeenten gelijkelijk bijdragen aan de kosten van fietsparkeren bij stations. Hetzelfde principe moet naar onze mening ook worden
toegepast op de regionale spoorconcessies, zodat ook regionale spoorvervoerders en
concessieverleners hun bijdragen leveren aan de kosten van de fietsenstallingen bij stations.
Slot
Wij vezoeken u een en ander overeenkomstig het advies van het Fietsberaad op te nemen in de nieuwe vervoerconcessie voor NS en - voor zover nodig - in de beheersconcessie voor ProRail. Tevens verzoeken wij u dit onderuverp te agenderen voor het eerstkomende Bestuurlijk Koepeloverleg, zodat wij hierover met u en de andere decentrale overheden verder van gedachten kunnen wisselen.