VNG: NS moet meer bijdragen aan kosten fietsenstallingen bij stations

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-02-2014

De NS moet een derde van de kosten van de fietsenstallingen bij stations voor zijn rekening nemen. Nu betaalt NS niet meer dan circa twee procent van de feitelijke kosten, terwijl de gebruikers vooral klanten van NS zijn. Dit stelt de VNG in een brief aan staatssecretaris Mansveld van IenM op basis van een advies van het Fietsberaad.


Het Fietsberaad constateert in haar advies dat de bereikbaarheid van stations en de kwaliteit van de openbare ruimte ernstig leiden onder de grote hoeveelheden geparkeerde fietsen rond stations. En veel fietsers zijn ontevreden over de kwaliteit van de fietsparkeervoorzieningen. Maar ook zie je dat inpandige stallingen, die vaak met overheidsgeld gerealiseerd zijn, niet optimaal worden benut.

Daarnaast lopen plannen voor capaciteitsuitbreidingen extra vertraging op omdat het door de decentralisatieplannen van het kabinet onduidelijk is hoe de verdeling van de exploitatielasten in de toekomst verloopt.

Het Fietsberaad merkt verder op dat dat de kosten van stallingen bij stations voor gemeenten en andere decentrale overheden sterk toenemen. Deze moeten helft van de kosten dragen voor de bouw van dergelijke stallingen en ze draaien steeds meer op voor kosten voor exploitatie, handhaving, onderhoud en vervanging.

De NS betaalt voor de financiering van fietsvoorzieningen voor haar klanten nu maar een paar procent van de werkelijk kosten, aldus het Fietsberaad.

Het Fietsberaad pleit er in haar advies daarom voor de kosten anders te verdelen: een derde ten laste van NS, een derde voor rekening van de betrokken gemeenten en een derde voor het Rijk. Voor NS zou dat neerkomen op zo'n €25 miljoen per jaar. Een aanbeveling die de VNG heeft overgenomen in de brief aan staatssecretaris Mansveld.

Een en ander zou geregeld moeten worden in de nieuwe vervoerconcessie voor NS voor het hoofdrailnet. Hetzelfde principe zou moeten gelden als het gaat om regionale spoorconcessies.

De VNG onderschrijft ook het advies van het Fietsberaad om de samenwerking tussen gemeenten, NS en ProRail bij de aanpak van de problematiek rondom de fietsenstallingen bij stations anders te organiseren door de regierol bij de gemeenten neer te leggen. Nu is vaak niet duidelijk wie waar voor verantwoordelijk is en dat leidt er vaak toe dat structurele oplossingen voor het fietsparkeren niet van de grond komen, constateerde ook bureau Berenschot al in 2010 in een rapport hierover.

Volgens het Fietsberaad zijn gemeenten bereid deze rol op te pakken als de financiering geregeld is zoals in het advies wordt voorgesteld. Ook die regierol is goed te regelen in de nieuwe vervoerconcessie en in lokale contracten met vervoerders, aldus het advies van Fietsberaad en de brief van VNG. 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

NS moet meer meebetalen aan fietsenstallingen bij stations

Scroll naar boven