Bijna de helft van de kinderen reist met de fiets naar school, een derde deel van de kinderen gaat te voet. Een op de zes leerlingen wordt meestal met de auto gebracht. Van ander vervoer wordt bijna geen gebruik gemaakt. Van de kinderen die lopen of fietsen naar school wordt iets meer dan de helft begeleid. Meestal gebeurt dit door de moeder. Ruim drie op de vijf basisschoolleerlingen gaat meestal begeleid naar school, iets meer dan de helft gaat altijd begeleid naar school.
Of kinderen begeleid of zelfstandig naar school gaan wordt zowel bepaald door kenmerken van het kind, van de school als door kenmerken van de respondent. Veruit de belangrijkste bepalende factor is de leeftijd van het kind. Jonge kinderen worden bijna allemaal begeleid, oudere kinderen worden bijna niet begeleid. Naast de leeftijd van het kind spelen ook kenmerken van de school een rol: de mate van stedelijkheid van de schoolbuurt (hoe meer verstedelijkt, hoe vaker kinderen begeleid worden) en de afstand tot school (hoe verder de respondent meent dat de school van huis ligt, hoe vaker kinderen begeleid worden). Deze en andere conclusies worden onderbouwd met meerdere tabellen met onderzoekscijfers.