Dat staat in de nota Stallen en parkeren, die het Utrechtse college heeft vastgesteld. Eind vorig jaar kon iedereen een inspraakreactie geven op het parkeerbeleid en dat heeft tot aanpassingen geleid, waaronder de het uitbreiden van de weesfietsenacties.
Weesfietsenacties, waarbij fietsen die geen eigenaar lijken te hebben, worden verwijderd na 28 dagen, worden op dit moment alleen uitgevoerd in het Stationsgebied en de binnenstad. In 2012 werden daar 3.700 weesfietsen verwijderd.
De gemeente maakt het nu mogelijk om in de gehele gemeente weesfietsenacties uit te voeren. De focus zal liggen op woonwijken die overlast van fietsen ervaren. Ten behoeve van de beschikbaarheid van fietsenstallingen gaat de stallingstermijn rondom alle stations en in het voetgangersgebied in de binnenstad terug naar 14 dagen. Verder gaat Utrecht experimenteren met ander vormen van parkeren, bijvoorbeeld door het stallen op eenvoudig aangegeven fietsparkeervakken op de straat (zonder fietsklem of nietje), zoals bijvoorbeeld ook in Amsterdam gebeurt.
Aan de westzijde van het Centraal Station begint binnenkort een pilot waarin het stallings- en handhavingsregime geïntegreerd wordt opgepakt (‘fietsparkeren businesscase OVT’). Dit houdt in dat er een koppeling wordt gelegd tussen de exploitatie van de stallingsvoorzieningen en de strikte handhaving op het stallen van fietsen in de openbare ruimte buiten de daarvoor aangewezen plaatsen. Hierbij wordt het handhavingsregime gekoppeld aan de voldoende beschikbaarheid van stallingsplaatsen.
De gemeenteraad krijgt nog het laatste woord over de plannen.