In 2040 telt Nederland 2 miljoen meer 65-plussers. Vanaf 2025 zal het aandeel 80-plussers binnen die groep sterk toenemen, er is dan sprake van een dubbele vergrijzing.
Hoewel het totale aantal fietskilometers de komende jaren waarschijnlijk niet al te veel zal veranderen, zitten daar wel meer ‘ouderenkilometers’ in. Het feit dat het dagelijks gemiddelde van de oudere pakweg één kilometer lager ligt dan van een jongere, wordt ruimschoots gecompenseerd door de toename van het aantal ouderen die met de e-fiets ook meer kilometers afleggen.
Als er verder niets verandert, heeft dat consequenties voor het aantal verkeersslachtoffers. want oudere fietsers lopen 3x meer kans om een letselongeval te krijgen. Boven de 75 jaar loopt het risico sterk op.
Aan de andere kant biedt de fiets veel voordelen. Wie een half uur per dag fietst, ziet zijn levensverwachting met 1 tot 2 jaar toenemen.
Deskundigen zijn het er over eens dat de voordelen van het fietsen tot op hogere leeftijd groter zijn dan de nadelen.