Zo is in Delft de Ruys de Beerenbrouckstraat ingericht als wijkontsluitingsweg. En in Boxtel de Hobbendonkseweg. Beide gemeenten zeggen meer van dergelijke wegen te gaan aanleggen.
Gemeenschappelijke kenmerk is in ieder geval een maximumsnelheid van 50 km/uur, die - zo zegt Delft - in de praktijk met maatregelen zoals wegversmallingen en een middenberm wordt teruggebracht tot 40 km/uur. Verder lijken fietsstroken of - paden vast onderdeel van de wijkontsluitingsweg.
In Boxtel meldt het nieuwe Gemeentelijk verkeers- en vervoerplan verder nog dat ieder individueel kruispunt als voorrangskruising is uitgevoerd. Dit gebeurt met een voorrangsbord of middels uitritconstructies op ondergeschikte zijwegen. Kruisingsvlakken worden verhoogd wanneer dit vanwege het attentieniveau of de snelheid gewenst is. Het fietsverkeer wordt gefaciliteerd met duidelijk herkenbare rode fietsstroken. Op de wijktoegangswegen waar inmiddels een fietspad is gerealiseerd, worden vanzelfsprekend geen fietsstroken aangebracht en blijft het fietspad bestaan, aldus Boxtel.